"Ta fram" modellen mer i en bild.

Tänkte nu visa lite hur man gör för att "ta fram" eller göra så modellen i en bild får lite mer uppmarksamhet än bakgrunden. Svårt och förklara, men jag tänke försöka visa er nu, och hoppas ni förstår vad jag menar!

Slänger upp lite bilder samt en förklarar nu, så hoppas jag ni ser och förstår...


Bilden utan retucheringen "Glow"


Bild med retucheringen "Glow"

Hoppas nu att ni förstår ? Nu ska jag visa er i Photoshop också hur ni gör detta..

Steg 1.
Först gör ni ett nytt lager i Photoshop.
Sen andvänder ni verktyget lasso, rita runt modellen eller där ni vill ha effekten.. se bild..

   

Efter att ni ritat runt modellen/personen, eller vad det nu är så Går ni upp till menyn MARKERA sen väljer ni OMVÄND. Då markeras det ni har gjort, fast omvänt, så ska det vara.. Sen efter det går ni upp till MARKERA igen, sen väljer ni LUDD. Då får ni upp en lite ruta i photoshop där ni kan skriva in antal pixlar där. Nu kan ni bestämma själv, jag brukar köra på 200. Altl berro lite på hur stark övergång ni vill ha, Testa er fram...

Nu är det vikigt att det lager som ni gjorde i början är markerat, eller att ni ser till att den är i det lagret ni ska jobba med nu.. Nu ska ni också se till att färgen ni ska fylla bilden med är Svart, den ser ni i verktygspalletten, fröst är det vit som första färg, sen är den svart under, så ska den vara.. (Ni kan om ni vill ändra ifrån svart till röd, grön, blå eller vad ni själva vill ha för färg)

Nu när det är svart som är som "bakgrundsfärg" så går nin på REDIGERA och sendan FYLL. Då ser ni väl vad som händer ? Kanske lite för svart va ? Då går ni ner där ni har alla lager i photostop och där finns det en "spak" där man kan välja hur mycket man ska fylla med i %, se även bilden..

Där kan ni dra fram och tillbaka beroende på hur mycket ni vill..

Hoppas nu att ni lärt er något, och att jag har kunat förklara för er hur ni ska göra! Annars är det bara och skriva en kommentar så kan jag hjäpa till..

Slänger upp en video till så ni ser hur jag gör.


Kommentarer
Postat av: madde

fina bilder*gör du idag?

2009-03-28 @ 17:00:37
URL: http://mrsmaddy.blogg.se/
Postat av: Jörgen

Bra tips. Ser fram emot fler.

2009-03-29 @ 19:20:34
URL: http://www.studiomix.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0