Snabb kurs i retuch..

Tänkte nu visa lite snabbt och enkelt hur man på under 2 min retucherar och fixar en bild så att den blir lite roligare... Att retuchera behöver inte ta så lång tid, sen rä vi ju alla olika, vissa vill ha mycket färg i bilderna, medans vissa vill ha lite mörkare och lite mer råa bilder..

Jag föredrar att ha lite färg, men ändå gå lite åt det råa håller.. Slänger nu upp en liten film här så kan du se skillnaden mellan en oretucherad & retucherad bild...


Denna retuch tar inte mer än 2 min..

Ska nu försöka beskriva lite hur jag gjort.. Lägger upp en bild så du förstår lite bättre..



Ok, då kör vi..

Steg 1.
Under nyans/mättnad kan du ädra färgen i bilden, om bilden ska ha starkare eller svagare fäger, testa och leka lite med detta verktyg. Jag hade på denna bild: Nyans 0  Mättnad: -36 Ljushet: -2

Steg 2.
Intensitet/kontrast, här kan du också göra bilden lite ljusare & mörkare..Jag brukar låta Intensiteten vara, men kontrasten brukar jag dra på några plus, testa och lek där också, ju mer kontrast desto mörjare blir bilden på dom mörka ställerna..

Steg3.
Färgbalans, här kan du göra & leka mycket med färgen i bilden, beror helt på hur du vill ha färgerna i bilden, lek och testa dig fram och hitta en färg i bilden som passar dig..

Steg4.
Nu till min favorit i Photoshop, Fotofilter. Här kan du göra så att färgerna i bilden blir "mindre", nästan så att bilden blir svartvitt.. Jag gillar denna funktion jätte mycket, Välj vilken färg du vill att bilden ska ha, sen är det bara och välja tätet..

Steg5.
Att lägga på en Glow effekt, det ska jag visa senare idag.. Det är en effekt som gör så att modellen i bilden får mer uppmarksamhet, eller att man "markerar" in modellen i en bild...

Har ni frågor eller synpunker, skriv en kommentar så ska jag svara på era frågor...




Kommentarer
Postat av: Olessia

nice :D

2009-03-28 @ 14:53:03
URL: http://nenno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0