ljussättning, del 0,5..

Kl e strax efter 05, och jag tänkte skriva ett lite spontant ljussättningstips innan jag åker till jobbet!

Eller, jag vill bara visa hur mina ljussättnig har varit på dom senaste 4 sessionerna som jag tagit, basic ljussättning med ändå blir bilderna bra.. Vill ju bara säga att jag fotar i en liten studio och får göra det bästa av det..

Hoppas jag iaf kan tillfredställa något med detta tips, inte så advancerat, men det visar hur jag gjort...



Studion är ju bara 4.20 lång, det gör att jag placerar modellen rätt nära bakgrunden.. jag låter en softbox "slå" hårdare ifrån höger sidan, medans jag har ett vitt paraply snett bakgifrån på modellens höger/vänster sida, beroende på hur man ser det.. Den blixten har jag knappt ingen effekt allt på..


Såhär ser mina billighets blixtar ut, men räcker gott och väl för mig.. Detta är den högra blixten som står på 1/4. Den bakom modellen har jag på 1/8..


På denna bild ser ni ju hur mina blixtar står...

Detta är ett mycket enkelt ljussättningstips, men jag tycker ni ska testa detta.. Lek er fram, testa lite med styrka och så på dom olika blixtarna.

Men kom ihåg! FOTA I RAW, det gör att du kan redigera bilden mycket mycket mer än bara en vanlig JPG, blir bilden över eller underexponerad så fixar du det lätt i t.ex. Lightroom.

MEN

Har du tillgång till assistent, eller kankse 3 blixtar och leka med, så tycker jag du ska andvända en reflexskärm eller en till blixt, och då tycker jag du ska placera den på vänster sida om modellen,  snett framifrån..

Detta är bara ett lite tips, kommer skriva mer senare, så ni vet..

Kommentarer
Postat av: Peter

Roligt att du förklarar hur du gjort.



Vad fotar du på för på bländare/ISO? Hur mäter du ljuset? Sköter du vitbalans i lightroom enbart, eller ställer du in manuellt?



Dina blixtinställningar är alltså 2:1 mellan keylight och filler. Skulle du t.ex. två steg i skillnad mellan dem blir förhållandet 4:1 och vidare 8:1 (tänkte om du ville veta, när man pratar om "lightning ratios"),

2009-07-02 @ 12:22:04
Postat av: Björn

Tackar för en intressant blogg! Fototipsen ligger på helt rätt nivå för mig. En fråga bara, hur triggar du blixtarna? på bilden ovan ser det ut som du kör med kabel. Kör du den rätt in i kameran eller kör du trådlöst någon bit? Och vad kör du för blixtar utomhus. Har du batteripack till dina studioblixtar eller kör du någon hot-shoe variant där?



Ha det

2009-07-02 @ 14:31:09
Postat av: Robert

Vad för studioblixtar kör du med och vad är effekten på blixtarna?

2010-05-03 @ 02:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0