24 små tips och tänka på..
Tipsen kommer ifrån Fredrik Åström på modellbilder.se, Tack för att jag fick skriva ut dina tips på min blogg..
1. Fota RAW - det ger för många fördelar för att hoppa över. Med RAW kan du både rädda dina misslyckade bilder och hitta helt nya utseenden för bilderna. Direkt konvertera till svartvitt, lätta upp skuggor och vid behov framkalla två versioner, en med bra himmel och en med bra modell/förgrund, och sedan lägga ihop dem.
2. Fota med bländarprioritet när du är utomhus och i naturligt ljus. Ställ in den bländare du önskar och justera Iso för att få tillräckligt kort slutartid för att ta handhållna bilder. Dvs snabbare än 1/125 sekund när man fotar människor.
Man hör på kameran när slutartiden är farligt långsam.
3. Skaffa en reflexskärm som har en vit halvgenomskinlig duk som kan skugga modellen och ge smickrande ljus även i högsommarsol.
4. Fota på kvällen, i skugga eller i mulet väder. Den svagare solen ger mer mjukare mer smickrande ljus. Det är orättvist mot modellen och mot sig själv och slöseri med tid att ge sig ut mitt på dagen med strålande sol och försöka få bra bilder i sämsta möjliga förutsättningar om man inte vet precis vad man gör.
5. Köp en kamerablixt du kan ställa på stativ och trigga från kameran. Exempelvis Nikon SB 600. Trigga med kabel eller med radiosändare. Att få ljus som levereras perfekt mot modellen för att sätta skuggor och highlights där du vill ha dem är mycket värt för helhetsintrycket. Har du inte blixt på stativ i någon form så är du bara en person som lallar runt med en kamera och dina kunder kommer tycka att de själva skulle kunnat ta samma bilder med dotterns kamera.
6. Komplettera med ett vitt halvgenomskinligt paraply till ovanstående för att få mjukare ljus och mjukare övergångar mot skuggor. Perfekt recept för bilder på gravida och bebisar.... och det mesta i övrigt annars också.... bröllop osv. Behöver du mer ljus, så köp softboxparaply som trycker mer ljus framåt, eller tejpa fast 1-2 extra blixtar på den på stativet.
7. Sätt ljuskällan ovanför huvudhöjd, så att skuggan av näsan, nässkuggan, pekar neråt åt något håll. Reflektera gärna ljus underifrån med reflexskärm eller vit kartong.
8. Använd ljusa väggar i omgivningen som reflexskärmar att studsa naturligt ljus eller blixtljus i.
9. Använd bara en fokuspunkt i kameran, så att du bestämmer var skärpan ska ligga. Lägg fokus på det öga som är närmast kameran, och tryck ner avtryckaren till hälften. Sedan panorerar du om kameran så att bilden får en trevlig komposition.
10. Fota modellbilder med brännvidder mellan 30-200 mm. Ansiktsbilder med brännvidder runt eller över 100 mm. Helkroppsbilder efter behag, men se upp för otrevliga vidvinkeleffekter som gör modellen orättvisa genom att förstora fel kroppsdelar.
11. De enda verktyg du behöver lära dig för basic retusch är clone brush på 25% eller 85%, step to step markeringslassot och funktionen liquify. Kraftfulla trots sin enkelhet.
12. Retuschera bort 85% av ringarna under ögonen. Gör tänder vitare om det behövs. Ta bort blodådror på ögonvitan. Lägg en svart ring runt ögats iris för mer intensiv blick. Förstärk ögonreflexen genom att dutta dit vita pixlar. Ljusa upp pupillen och höj kontrasten för lysande ögon. Ta bort ärr på armarna och gör gula/smutsiga fotsulor rosa.
13. Om du använt flera ljuskällor som syns i ögat och saknar symmetri så retuschera bort alla utom en reflex som ska ligga i övre delen av ögat.
14. Se upp för dubbelskuggor, som kan komma av flera blixtar med ungefär samma effekt. Speciellt märkbart vid fötter. Skärma av blixten eller retuschera bort ena skuggan.
15. Programmera ett macro/action som automatiskt sparar den bild du håller på att jobba med med i en katalog, och samtidigt gör en mindre version för webben, skärper upp den automatiskt och sparar den. För att spara bilder är en tidstjuv som kostar många retuscherade bilder. Mitt action gör 6 mindre varianter av alla bilder med olika effekter och beskärningar och sparar 2 fullstora med olika skärpa. Jag ska utöka detta till 12 varianter.
16. Skaffa en hemsida/blogg och ladda upp bilder så att andra kan se dem.
17. Skaffa kompisar som kan bära och hålla i dina blixtar, reflektorer, och softboxar när du ska fota utomhus. Ovanligt bra bilder behöver oftast ovanligt jobbiga prylar.
18. Gödsla med bilder. Minneskort är billiga. Behandla din kamera som det verktyg det är. Du försöker inte slå ner en spik med ett enda slag. Bli en filmspruta och testa fota från höften, låt kameran hänga 10 cm från marken eller långt över huvudet och plåta på... Fota ut genom bilrutan. Tro mig minst en bild på 50 blir fantastiskt bra.
Kör på sexbildersregeln. Ser du något riktigt lovande genom sökaren är det bättre att ta sex bilder av det än bara en.
Med fler bilder ökar du sannolikheten till tekniskt perfekta bilder. Bilder med rätt fokus och bilder utan oskärpa. Dessutom kan du hitta läckra effekter från lekbilderna som du kan använda dig av medvetet.
Testa udda inställningar, vrid på kameran, fota i motljus och samtidigt ger du dig en massa överraskande julklappar när du sitter och kollar igenom bilderna.
19. När du komponerar bilden väljer du beskärning och perspektiv och var i bilden modellen ska befinna sig i förhållande till bakgrunden. Ibland får man be modellen flytta sig, så att det inte i bakgrunden står ett träd som ser ut att växa upp ur hennes huvud.
Det kan bli mer spännande bilder om modellen inte står precis mitt i bilden på alla bilder. Låt modellen få stå ut mot kanten, eller kanske kika in i bild.
Om bakgrunden är väldigt detaljrik, med många grenar, kan det vara lämpligt at välja ett kortare skärpedjup som suddar grenarna medan modellen förblir skarp.
Då isoleras hon från bakgrunden och bilden blir mer harmonisk.
20. Att posera modellen kan vara svårt för oerfaren modell och fotograf. Värsta scenariot är att modellen ser nollställd ut, rädd, känslolös eller har samma ansiktsuttryck på alla bilder. Det är bra att ha med sig idébilder och måla upp ett scenario där modellen får utrymme att spela en roll. Att modella är lite teater och drama och det hjälper att uttrycka känslor om man får gömma sig bakom en roll.
Det kan vara bra med uppvärmningsbilder innan man satsar på att ta dagens bästa bilder.
21. Välj lättfotade modeller. Modeller med risigt hår, glugg mellan tänderna eller sneda tänder, små tänder, små ögon, ögon i olika höjd, skelande, eller olikt formade ögon har svårare att nita en hög procent bilder med bra ansiktsuttryck.
Samma med modeller som har korta ben, korta tjocka fingrar eller har en kroppsform som trycker ihop kroppen, rundar ansiktet och inte ger lemmarna spelrum att visa upp sig och dramatisera. Det är svårare att hitta poser som fungerar med en tjock modell. Dansöser brukar vara slanka och graciösa. Det beror naturligtvis på vad du är ute efter, men det skadar sällan att ha en tiopoängare framför sig.
22. Modellen kan få för sig att fotografen är någon slags övermänniska som man inte får göra bort sig inför och det kan ge stela bilder. Använd din sociala kompetens, skapa en avslappnad stämning och försäkra modellen om att ni är på samma nivå och att det är helt ok att testa miner och poser som känns rätt. Stressa inte. Ha kul tillsammans.
23. Leverera bilderna från sessionen snabbt. Helst redan nästa dag. Modellen är ännu mer nyfiken än du eftersom at du redan har sett det mesta du fotat genom objektivet, medan hon stått på andra sidan och presterat i blindo. Justera de rawbilder du tagit, sortera bort de dåliga bilderna, och skicka iväg små versioner till modellen så hon får se.
24. Bygg inte upp berg av bilder du lovat retuschera och dra ut på retuschen månader i sträck. Jag har själv riktigt dålig fart på leverans av retuscherade bilder och det äter upp kraft och energi samtidigt som samvetet inte tillåter att man ser en film på TV eller äter pizza med polare eftersom att det finns annat man borde göra innan man får slappna av. Försök att pumpa ut bilder och sessioner till de du fotograferat med jämna mellanrum. Man behöver inte retuschera allt man fotar och alla ombyten och långt ifrån allt behöver bli sessioner. Dessutom kan modellen vara nog så glad över oretuscherade oförfalskade bilder.
Texten kommer ifrån Fredrik Åström på Modellbilder.se, vilket jag fick godkänt av att ta denna text..
1. Fota RAW - det ger för många fördelar för att hoppa över. Med RAW kan du både rädda dina misslyckade bilder och hitta helt nya utseenden för bilderna. Direkt konvertera till svartvitt, lätta upp skuggor och vid behov framkalla två versioner, en med bra himmel och en med bra modell/förgrund, och sedan lägga ihop dem.
2. Fota med bländarprioritet när du är utomhus och i naturligt ljus. Ställ in den bländare du önskar och justera Iso för att få tillräckligt kort slutartid för att ta handhållna bilder. Dvs snabbare än 1/125 sekund när man fotar människor.
Man hör på kameran när slutartiden är farligt långsam.
3. Skaffa en reflexskärm som har en vit halvgenomskinlig duk som kan skugga modellen och ge smickrande ljus även i högsommarsol.
4. Fota på kvällen, i skugga eller i mulet väder. Den svagare solen ger mer mjukare mer smickrande ljus. Det är orättvist mot modellen och mot sig själv och slöseri med tid att ge sig ut mitt på dagen med strålande sol och försöka få bra bilder i sämsta möjliga förutsättningar om man inte vet precis vad man gör.
5. Köp en kamerablixt du kan ställa på stativ och trigga från kameran. Exempelvis Nikon SB 600. Trigga med kabel eller med radiosändare. Att få ljus som levereras perfekt mot modellen för att sätta skuggor och highlights där du vill ha dem är mycket värt för helhetsintrycket. Har du inte blixt på stativ i någon form så är du bara en person som lallar runt med en kamera och dina kunder kommer tycka att de själva skulle kunnat ta samma bilder med dotterns kamera.
6. Komplettera med ett vitt halvgenomskinligt paraply till ovanstående för att få mjukare ljus och mjukare övergångar mot skuggor. Perfekt recept för bilder på gravida och bebisar.... och det mesta i övrigt annars också.... bröllop osv. Behöver du mer ljus, så köp softboxparaply som trycker mer ljus framåt, eller tejpa fast 1-2 extra blixtar på den på stativet.
7. Sätt ljuskällan ovanför huvudhöjd, så att skuggan av näsan, nässkuggan, pekar neråt åt något håll. Reflektera gärna ljus underifrån med reflexskärm eller vit kartong.
8. Använd ljusa väggar i omgivningen som reflexskärmar att studsa naturligt ljus eller blixtljus i.
9. Använd bara en fokuspunkt i kameran, så att du bestämmer var skärpan ska ligga. Lägg fokus på det öga som är närmast kameran, och tryck ner avtryckaren till hälften. Sedan panorerar du om kameran så att bilden får en trevlig komposition.
10. Fota modellbilder med brännvidder mellan 30-200 mm. Ansiktsbilder med brännvidder runt eller över 100 mm. Helkroppsbilder efter behag, men se upp för otrevliga vidvinkeleffekter som gör modellen orättvisa genom att förstora fel kroppsdelar.
11. De enda verktyg du behöver lära dig för basic retusch är clone brush på 25% eller 85%, step to step markeringslassot och funktionen liquify. Kraftfulla trots sin enkelhet.
12. Retuschera bort 85% av ringarna under ögonen. Gör tänder vitare om det behövs. Ta bort blodådror på ögonvitan. Lägg en svart ring runt ögats iris för mer intensiv blick. Förstärk ögonreflexen genom att dutta dit vita pixlar. Ljusa upp pupillen och höj kontrasten för lysande ögon. Ta bort ärr på armarna och gör gula/smutsiga fotsulor rosa.
13. Om du använt flera ljuskällor som syns i ögat och saknar symmetri så retuschera bort alla utom en reflex som ska ligga i övre delen av ögat.
14. Se upp för dubbelskuggor, som kan komma av flera blixtar med ungefär samma effekt. Speciellt märkbart vid fötter. Skärma av blixten eller retuschera bort ena skuggan.
15. Programmera ett macro/action som automatiskt sparar den bild du håller på att jobba med med i en katalog, och samtidigt gör en mindre version för webben, skärper upp den automatiskt och sparar den. För att spara bilder är en tidstjuv som kostar många retuscherade bilder. Mitt action gör 6 mindre varianter av alla bilder med olika effekter och beskärningar och sparar 2 fullstora med olika skärpa. Jag ska utöka detta till 12 varianter.
16. Skaffa en hemsida/blogg och ladda upp bilder så att andra kan se dem.
17. Skaffa kompisar som kan bära och hålla i dina blixtar, reflektorer, och softboxar när du ska fota utomhus. Ovanligt bra bilder behöver oftast ovanligt jobbiga prylar.
18. Gödsla med bilder. Minneskort är billiga. Behandla din kamera som det verktyg det är. Du försöker inte slå ner en spik med ett enda slag. Bli en filmspruta och testa fota från höften, låt kameran hänga 10 cm från marken eller långt över huvudet och plåta på... Fota ut genom bilrutan. Tro mig minst en bild på 50 blir fantastiskt bra.
Kör på sexbildersregeln. Ser du något riktigt lovande genom sökaren är det bättre att ta sex bilder av det än bara en.
Med fler bilder ökar du sannolikheten till tekniskt perfekta bilder. Bilder med rätt fokus och bilder utan oskärpa. Dessutom kan du hitta läckra effekter från lekbilderna som du kan använda dig av medvetet.
Testa udda inställningar, vrid på kameran, fota i motljus och samtidigt ger du dig en massa överraskande julklappar när du sitter och kollar igenom bilderna.
19. När du komponerar bilden väljer du beskärning och perspektiv och var i bilden modellen ska befinna sig i förhållande till bakgrunden. Ibland får man be modellen flytta sig, så att det inte i bakgrunden står ett träd som ser ut att växa upp ur hennes huvud.
Det kan bli mer spännande bilder om modellen inte står precis mitt i bilden på alla bilder. Låt modellen få stå ut mot kanten, eller kanske kika in i bild.
Om bakgrunden är väldigt detaljrik, med många grenar, kan det vara lämpligt at välja ett kortare skärpedjup som suddar grenarna medan modellen förblir skarp.
Då isoleras hon från bakgrunden och bilden blir mer harmonisk.
20. Att posera modellen kan vara svårt för oerfaren modell och fotograf. Värsta scenariot är att modellen ser nollställd ut, rädd, känslolös eller har samma ansiktsuttryck på alla bilder. Det är bra att ha med sig idébilder och måla upp ett scenario där modellen får utrymme att spela en roll. Att modella är lite teater och drama och det hjälper att uttrycka känslor om man får gömma sig bakom en roll.
Det kan vara bra med uppvärmningsbilder innan man satsar på att ta dagens bästa bilder.
21. Välj lättfotade modeller. Modeller med risigt hår, glugg mellan tänderna eller sneda tänder, små tänder, små ögon, ögon i olika höjd, skelande, eller olikt formade ögon har svårare att nita en hög procent bilder med bra ansiktsuttryck.
Samma med modeller som har korta ben, korta tjocka fingrar eller har en kroppsform som trycker ihop kroppen, rundar ansiktet och inte ger lemmarna spelrum att visa upp sig och dramatisera. Det är svårare att hitta poser som fungerar med en tjock modell. Dansöser brukar vara slanka och graciösa. Det beror naturligtvis på vad du är ute efter, men det skadar sällan att ha en tiopoängare framför sig.
22. Modellen kan få för sig att fotografen är någon slags övermänniska som man inte får göra bort sig inför och det kan ge stela bilder. Använd din sociala kompetens, skapa en avslappnad stämning och försäkra modellen om att ni är på samma nivå och att det är helt ok att testa miner och poser som känns rätt. Stressa inte. Ha kul tillsammans.
23. Leverera bilderna från sessionen snabbt. Helst redan nästa dag. Modellen är ännu mer nyfiken än du eftersom at du redan har sett det mesta du fotat genom objektivet, medan hon stått på andra sidan och presterat i blindo. Justera de rawbilder du tagit, sortera bort de dåliga bilderna, och skicka iväg små versioner till modellen så hon får se.
24. Bygg inte upp berg av bilder du lovat retuschera och dra ut på retuschen månader i sträck. Jag har själv riktigt dålig fart på leverans av retuscherade bilder och det äter upp kraft och energi samtidigt som samvetet inte tillåter att man ser en film på TV eller äter pizza med polare eftersom att det finns annat man borde göra innan man får slappna av. Försök att pumpa ut bilder och sessioner till de du fotograferat med jämna mellanrum. Man behöver inte retuschera allt man fotar och alla ombyten och långt ifrån allt behöver bli sessioner. Dessutom kan modellen vara nog så glad över oretuscherade oförfalskade bilder.
Texten kommer ifrån Fredrik Åström på Modellbilder.se, vilket jag fick godkänt av att ta denna text..
Kommentarer
Postat av: susanne
Tack!
Ffa nr12 var intressant tycker jag.
Hur gör man för att få denna intensiva blick? Ring runt iris, vita pixlar?
Postat av: Anneli
Det är inte konstigt vårt samhälle är som det är med råd från ett pucko som Fredrik Åström och att du sprider dessa vidare är ju också rätt upprörande!
Många bra tips men du kan ju ta bort de mest korkade!!
Trackback