Mer skärpa i bilderna, snyggare, och enkelt!

Att ha skärpa i bilderna tycker jag är väldigt vikigt, visst är ett bra objektiv vikigt, för att få skarpa bilder, men ibland kan det ändå bli så att bilderna blir lite lite suddiga, p.g.a kanske lite långa slutartider, att man är lite skakig på handen m.m.

så nu ska jag ge tips om hur du enkelt får skarpa bilder på några minuter..
Det finns två varianter typ, antingen så ger du hela bilder mer skärpa, vilket kan vara snyggt, det andra altenativet är att du bara ger modellen eller det som ligger i fokus på bilden mer skärp..

I detta tips ska jag visa hur du ger hela bilden mer skärpa..

1. Öppna bilden i Photoshop, gå sedan in under Filter --> skärpa.
2. Jag brukar alltid skärpa min bild mellan 2-4 ggr, beroende på.
3. Redigera och retuchera din bild.
4. Förminska bilden till den storlek som du vill ha den.
5. Pröva och skärpa bilden igen.
6. Vikigt att du inte skärper bilden för mycket, hitta en jämn och bra balans.
7. Nu bör du ha fått en bild som ser bättre och har en snyggare skärpa.

Skärpa i photoshop

Bild utan skärpa
Bild utan skärpa

Bild med skärpa
bild med skärpa





Kommentarer
Postat av: suzy

vill gärna bli fotad av dig! Adda mig på msn.

2008-08-24 @ 11:05:19
Postat av: Robert

Hej

Jätte kul med dina tipps. Måste bara höra. Bildern som är skärpt är ljusare en den andra vad beror det på?

2008-08-24 @ 13:15:14
URL: http://www.rcfoto.se
Postat av: robert

Hej! roligt att du gillar mina tips..

Den blir så när man gör bilden skarpare, det finns andra sett och skärpa en bild så att ljuset inte blir anorlunda, men det kan jag kanske förklara senare..



tycker du det blir fult med att bilden är ljusare ?

2008-08-24 @ 13:43:09
Postat av: Robert

Nä inte fult bara anulunda. men det ser ut som det är en vit hinna över bildern. Den har förlorat lite contrast. Men det kan vara min skärm med ser man inte bilderna från samma vinkel blir det lite konstigt på min skärm. Vill bara säga att jag inte klagar utan undrar mest som en ny börjare :)

2008-08-24 @ 23:25:40
URL: http://www.rcfoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0