"De ville bara få av mig kläderna.."


fotograf: Anna Grzelez 2009

Hej Natalie, hur är läget denna söndag ?
Hej Robert! Det är bara fint!

Sommar eller Vinter ?
Sommar

Du gillar inte vintern som den är nu eller ?
Inte när det är ishalka och -15C

Så du är en sommar tjej ?
Absolut, det är jag..

Hur kommer det sig att du gav dig in i modellbraschen ?
Det var faktiskt en slump! Jag skickade in en bild till en modelltävling för några år sedan för skoj skull, det slutade med att jag kom med där och sedan rullade det bara på med erbjudanden om visninga och plåtningar..

Hur var första intrycket av modellbraschen då ?
Det var grymt roligt! Man lärde känna massa olika slags uttrycksfulla människor och även fast det var stressigt och massor av nya människor så lärde man sig snabbt att man var tvungen att ge allt och hade riktigt roligt på köpet..

Hur gammal var du då när du gjorde ditt första jobb ?
18 år.

Vad tyckte din familj & vänner om att du skulle bli modell och komma in i modellbranschen ?
Mina föräldrar tyckte att det mest skulle bli kämpigt och var osäkra på om det var det jag verkligen ville, men stöttade mig ändå så mycket som möjligt. Mina vänner tyckte det var ballt!

Tror du inte att många 18 åringar som har blivit fotograferade av en fotograf, och blivit erbjuden lite jobb ser sig som lite tuff & cool?
Absolut, men det påverkade ju inte hur de såg på mig, men visst var många avundsjuka och så...

När kom du i kontakt med Modellbilder.se första gången ?
jag blev medlem någongång under våren 2009

Varför blev du medlem?
Jag ville ha mer erfarenhet, träffa fotografer och testa på TFP!

(TPF, står för TIME FOR PRINT
Både modell & fotograf tar inget betalt, alla får tillgång till bilderna, vilket gör att modell & fotograf får bilder till sina portfolios..)



Vad var ditt första intrycket av Modellbilder.se ?
Det var att det fanns väldigt många medlemmar och väldigt många aktiva fotografer, modeller och make up
Make up artister som ständigt ville utvecklas..

När du blev medlem på Modellbilder.se, blev du då kontaktad av många fotografer ifrån sidan ?
Det blev jag, det var många som såg att jag precis blivit medlem och var nyfikna helt enkelt

Vad skrev dom till dig?
Om jag var intresserad av visningar/plåtningar, mest tfp plåtningar med olika teman osv..

Viket var det vanligaste tema dom ville fota med dig ?
Eftersom det snart var sommar då så var det mycket förfrågningar om utomhusplåtningar så som Strand, Bikini, och underklädersbilder

Hur kändes det då att vara ung och oerfaren och få så många förslag ifrån fotografer som ville göra strand, bikini och underkläders bilder ?
Till en början var jag väldigt osäker på att man ens skulle träffas utan att jag kände personerna eller att man ens snackat på telefon, utan att allt skedde via mail, de hade oftast ingen riktig grund till sina ideér, och det gjorde att jag tvekade och svarade endast på de fotografer som jag såg hade gjort bra bilder med andra modeller.

Så många fotografer ville att du bara skulle dyka upp på en plåtning, utan att pratat med dom över telefon, och ta med dig snygga & sexiga underkläder & bikinis ?
Ja precis så var det..

Vad tänkte du då ?
Jag tänkte att det inte alls intresserade mig då, man har inte alls har någon kontroll på vad som skulle kunna hända om man träffades, inte heller då jag inte var så van modell och kunde posera utan att känna mig 110% rätt i endast en bikini med en man jag inte kände framför mig med kameran.

Hur många av fotograferna som du fick mail av, ville att du skulle göra sexiga bilder i underkläder & bikini? ?
Ca 8 av 10 av mina mail i min inkorg är bikini, underkläder eller "naket" förfrågningar, och då är jag alldelles ärlig

Så många ville göra nakenplåtningar med dig ?
Yes, endel ville endast göra nakenplåtingar

Hur känns det som oerfaren modell, och knappt inte gjort så mycket jobb, och få sådana här förfrågningar direkt när man blir medlem på en sidan ?
Det känns ganska konstigt, när de finns så många tjejer som går på det här också. Och när man tydligt och klart förstår att det ända de vill se är ett par nakna bröst och en rumpa..

Ifrån vilka fotografer fick du sådana här förfrågningar av ? var dom erfarna, oerfarna, unga, gamla ?
En del kallade sig erfarna pga att de plåtat väldigt många tjejer och hade väldigt mycket kontakter, endel var helt oerfarna och hade endast en visningsbild och hade kanske köpt sin kamera veckan innan. Dem flesta var över 35, endel uppåt 45-50.

Minns du något mail du fick ifrån någon fotograf ?
jag minns en fotograf på 47 år, som en dag hade skickat mig tre olika mail, olika formulerade om jag var villig att ställa upp på en strandplåtning med endast en vit skjorta att skyla mig med, bilderna skulle vara romantiska.
Jag svarade inte. Det tog en dag innan jag hade fått ett nytt mail och han tydligen hade "glömt bort" att han mailat mig och frågade istället om jag ville fotas i hans studio med tema "high fashion".

Fick därefter fick jag mail efter mail, tills jag var tvungen att be snällt att jag inte var intresserad.



Vad tänkte du när du får sådana mail ifrån personer som skulle kunna vara din pappa ?
haha, jag tänkte bara ignorera dem. och det är sällan en man som skulle kunna vara min pappa och som vill ta nakenfoton är seriös, när bilderna inte heller skulle säljas eller vara med i någon reklam eller liknande.

Men av alla mail du fick, måste du väl ha tackat jag till någon plåtning ?

jag tackade ja till en visning, för underkläder, de som höll i den kände jag sedan en tid tillbaka.

Och sedan tackade jag också ja till fotografer som ville fota normala tema bilder, men som sedan också visade sig bara vara intresserade av naket.

Berätta om någon fotograf som ville ha normala bilder, men som sedan ville se dig naken!

Det började med att jag fick ett mail om en förfrågan om en test plåtning med en fotograf som hade fotat en massa olika tjejer genom tiderna som jag också hade hört talas om genom en vän jag gått en visning med. Jag tackade ja och han hade sin studio hemma hos sig.

För säkerhetsskull tog jag med min kompis och allt började bra........

Vi hade kommit överrens om en "varddagsplåtning" med skjorta, jeans och en "sommarplåtning" inomhus med ett linne och shorts. Det blev bra ljusa bilder, och han var typen av fotograf som sa åt mig när jag skulle frysa och röra mig igen, väldigt perfekt och noggrannt fotograf.

Sedan ville han testa en sk skuggsession med endast en ljuskälla som grund. Och då ville han ha siluetter, kurvor och helst utan bh. Jag började med ett genomskinligt linne jag hade med mig, till en öppen skjorta med bara bröst, jag var helt inne i vad han sa och sessionerna tog ca 6 timmar att göra..

Så du stog där utan något på överkroppen ?
Ja, Han ville ha mer och mer avklätt och tillslut när jag stod där barbröstad, och vi fortsatte prata, efter en stund kände jag mig ganska ensam där, min vän hade åkt, hem innan han ville se mer och mer avklätt..

Vad tänkte du då ? Var du inte rädd ?
jag var rädd, jag var ensam och hemma hos någon jag aldrig hade träffat förut.

Vad sa han till dig när du stog där barbröstad och så ?
han försökte hela tiden "om du kunde vrida på dig lite så man ser bröstvårtan" & "om du nu ler och ser lycklig ut" osv..

Kände du dig inte utsatt då ?
jag kände mig utsatt, det var nog därför jag en stund senare tog på mig mina kläder och gick därifrån.

Hur kände du dig sen när du lämnade stuidon ?
På något sätt kände jag mig lättad med att det inte blev så mycket mer, eller värre, men samtidigt var det jobbigt när han hade alla bilder och jag inte riktigt kunde kontrollera i vilka händer de skulle hamna i, när jag ändå alltid vill visa mig på bästa sätt inför nya fotografer och andra människor.

Var du rädd att han skulle publicera bilderna utan att du fick veta något, och vilka bilder han skulle publicera ?
Nej, vi hade vi skrivit ett kontrakt om vart bilderna fick och inte fick publiceras men jag hade ju inte fått bilderna i handen än

Och det litade du på ?
Nja, men jag hoppades..

Fick du bilderna någon gång ?
Jag fick bilderna efter ca två veckor, både de oredigerade & retuscherade..

Var du nöjd ?
jag var nöjd med de första sessionerna, men man såg ju efterhand på hur avklädda de började bli. I dagsläget skrattar jag mest åt hur jag kunde vara så dum och tänker att jag aldrig igen skulle falla för sådant.

Något annat någon / några fotografer har gjort ?
Jovisst, många fotografer som jag fotat och med har sedan velat sett mer naket, det är mycket vanligt..

Vanligt ?
Ja, det är vanligt bland fotografer ifrån modellbilder.se

Vad säger dom till dig då ? att du ska ta av dig mer och mer kläder ?
Precis, att "ge mig mer sexig blick" "ta gärna av dig....." m.m.

Vad skulle du säga till andra modeller som är unga & oerfarna, och som nyss blivit medlemmar på modellbilder.se ?
Jag skulle vilja säga till dem att inte lita på fotografer som ej kan visa upp några seriösa bilder för modellen, inte få tag i goda referenser eller lita för mycket på att träffa folk utan att ens haft telefonkontakt med dem innan. Komma överrens innan exakt hur hår/smink och kläder ska vara och helst köra på ett bestämt tema. Skriva kontrakt innan och alltd ta med en vän till plåtningar!

Om vi bortser ifrån dom snuskiga och oseriösa fotografer som du fått mail av och träffat, har du träffat några duktiga och seriösa fotografer som hjälp dig i utveckingen ?
absolut! har träffat fotografer som verkligen gett mig mer självförtroende och hjälpt mig fram i min utveckling som modell. Även andra modeller och människor som kommit långt och tipsat mig om andra vägar än modellbilder.se

Vilka är andra vägar än Modellbilder.se ?
castings, agenturer, andra modellsiter, statistpooler, även kontakta fotografer via deras hemsidor eller kontaktnät.

Ångrar du att du fotat med några fotografer ifrån modellbilder.se?
Egentligen inte, annars skulle jag nog aldrig ha insett hur fel det kan bli om man inte är medveten om riskerna.

Hur ser du på modellbilder.se idag ?
Idagsläget är jag ej aktiv, händer ibland att jag tittar in där ifall jag får kontakt med någon fotograf bara för att se vad han tagit för bilder innan och vilka modeller han plåtat, men nu vill jag hellre sträcka mig åt ett annat håll än enbart tfp och träffar med privatfotografer.

Hur ser ditt modellande ut idag ?
idag ligger det på is pga. jobb och annat i mitt liv, men har faktiskt haft lite kontakt med olika agenturer på senaste, och många andra modeller, så det dröjer nog inte länge innan jag kommer igång med modellandet igen!

Vad önskar du mest av allt nu?
Det jag önskar mest av allt är nog att få något jobb utomlands, att få mer erfarenhet av att arbeta med proffessionella fotografer.

Tack Natalie för interjuvn, och lycka till i framtiden!
Tack själv Robert! Det var trevligt, och vi ses & hörs säkert igen!

Vill personliga tacka Natalie för att hon valde att ställa upp på en interjuv, och berätta vad hon varit med om. Tänkt då att det finns 1000-tals modeller på modellbilder.se & 1000-tals fotografer. Det är
skrämmande att så många skickar konstiga mail, och erbjuder konstiga saker, men men...

Kommentarer
Postat av: anna

bra intervju ...... kan ju va bra för de som e nya i branchen att läsa ..

2010-01-31 @ 17:22:20
URL: http://annasaraj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0