Till Joakim och ni andra...

Har fått väldigt många fina kommenterar på dom senaste sessionerna, och många frågar hur jag redigerar & retucherar bilderna. Och en av dom är Joakim K på modellbilder.se

och nu tänkte jag "visa" eller förklara hur jag gjort denna session/bild..



ok, vi börjar med kameran inställningar:
Fotar i RAW, 1/125 f6.3 ISO 200

Sedan hur jag placerat blixtarna. Blixtarna är placerade som bilden nedan, en blixt snett bakom modellen, ca 1.5-2m ifrån henne, sen en blixt snett framför henne på avstånd 2-2.5m.

Den bakre blixten är inställt på "häften" så starkt ljus som den främre.. Om ni förstår ?


Blixtarna är placerade såhär, dock med annan bakgrund!

Sen när du har bilden är tagen så är det att öppna bilden i Lightroom!



Så, nu finns bilden i Lightroom, och det är dags och börja dra och ändra i spakarna. Följande inställningar har bilden i LR:

Temp: 7357
Tint: -18

Brightness: +71
Contrast +16

Clarity: +14
Vibrance: -29
Sutiration: -10

Highlights: +17
Darks: +12
Shadow: -12

Lens correction:
Amout: -69
Midpoint: 39

Post-crop:
Amout: -2
Midpoint: 74
Soundness: +100
Feater: +74

Så, där hittar du alla inställningar jag körde med, men jag tycker du ska testa dig fram och se vad du gillar bäst, alla har ju trots allt olika smak.

Sen ska bilden in i Photoshop, ta bort leverfläckar, fixa till midja, och skärpa upp bilden innan den sparas!



Vipps så har ni en grym bild...

Imorgon tänkte jag förklara hur du förminskar en orginalbild till en bra storlek, och att behålla eller ta fram mer skärpa på vissa ställen!

Hoppas ni är nöjda över denna förklaring ?

//Robert

Kommentarer
Postat av: vexy

tack - detta inlägg var jättebra. besvarade många utav mina frågor.



Undrar dock om det blir stor skillnad om man använder två softboxar istället för ett paraply - har nämligen inget paraply.



2009-06-22 @ 21:48:48
URL: http://vexy.blogg.se/
Postat av: Robert

Mjukare ljus med softbox

2009-06-22 @ 22:31:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0