Från idé till färdig bild..

Tänkte nu skriva lite kort hur jag går tillväga ifrån en bild idè till färdig bild. Hur jag tänker, hittar bra modeller, ja allt typ. Hoppas kunna göra det på ett bra sett!

Först och främst gäller det ju att hitta en idè som man vill göra, kanske man sett en bild som man typ vill efterlikna, eller så, eller så surfar man bara runt på lite olika sidor och får idèer. Själv får jag mycket inspiration ifrån fotosidan.se, modellbilder.se samt lite vänner som är fotografer..


Modellbilder.se & fotosidan.se är bra siter som kan ge inspiration.

Efter att du fått en idè om hur bilden ska vara, om bilden ska fotas i stuido, ute, eller hur miljön ska vara. ska modellen vara ljus, mörk, smal, tjock, små, stora bröst, lång kort, ja allt måste man fundera över så att bilden blir så bra som möjligt!

Efter allt planerande och när du har bilden i huvudet så brukar jag skriva ner idèen på papper eller i datorn.. Typ:
"plåtning med häst på en äng, vit häst, modell naken eller med vit känning, fotas i motljus eller medljus, retuchera bilden soft/dov i färgerna, gör bilden sensuell" Det hjälper mig att minnas hur jag hade tänkt, och ibland ploppar ju bara en idè upp, då skriver jag ner den..

Då är det dags och hitta den modell som jag typ tänkt mig. Antingen så ringer man någon av dom 70 modeller som jag fotat hittils, eller så går man in på modellbilder.se, som är en mötesplats för oss frotgrafer, modeller, stylister, make-up artister m.m. Där letar man igenom något som man tycker skulle passa, drar iväg ett meddelande och hoppas på att modellen vill göra idèn..

Efter det så gäller det och hitta en make-up artist som också vill ställa upp och sminka en modell, det brukar dock inte vara så svårt, men det gäller att alla kan, jag som fotograd, modell och sen make-up artisten..


På modellbilder.se finns massvis och välja mellan, men ibland är det ju många modeller som kontaktar mig och vill göra bra idèer, då slipper man leta..

När man spikat ett datum för en plåtning så är det mycket man ska fixa innan modell & make-up tjej kommer.. Det ska fixas med studion, eller ska man fota ute gälelr det och ha med sig rätt saker...

Men ska man fota studio så gäller det och välja rätt bakgrund till idèen, kankse ha någon soffa, pall m.m.

När det väl är dags för plåtning då både modell och make-up artist är i stuidon så medans modellen blir sminkad så brukar jag förska ställa in rätt ljus på modellen, modellen får springa in i stuidon lite då och då tills jag hittat ett "grundljus" som jag är nöjd med, sen är det bara och vänta till modellen är klar, kan ta mellan 45 min och 1½ timme för att hon ska bli sminkad *pust*


Fixar och tittar så allt är rätt innan jag ska börja plåta, små detaljer kan göra väldigt mycket..

Nu är det dags för själv plåtningen, med en erfaren modell är detta mycket lättare, vilket gör att jag heslt fotar erfarna modeller, bättre, behöver inte säga så mycket, dom vet vad dom ska göra! Men självklart kommer jag med tips och även säger lite hur dom ska stå om jag vill ha någon speciell pose eller så..

Så, nu har du fotar i 2 timmar, du har ca 300-500 bilder att gå igenom..  Jag brukar, om modellen har tid att titta lite snabbt på bilderna, gå igenom vilka som är bra, samt att visa en retuchering/redigering som jag hade tänkt. Tycker modellen om min retych och så, det så bränner jag ner alla bilder direkt till modellen..

Sen börjar ett rätt jobbigt arbeta, att titta mer nogrant på bilderna, ju bättre modell, desto jobbigare är det, eftersom en duktig modell "sätter" mer bilder, d.v.s hon blir bra på nästan alla bilder, gör inge fel. Medans en lite sämre modell kankse bara sätter var 3:e eller var 4:e bild, då blir det lättare och välja ut!

Efter att tittat igenom alla bilder nogrant, tittat på små detaljer som min, hur kläderna sitter på kroppen m.m. så väljer jag kankse ut 6-12 bilder per "session". En session kan vara vara mellan 20-100 bilder, beroende på..


Under 2 timmar i stuido är det inte ovanligt att det blir mellan 300-500 bilder, beroende på..

Sen när alla bilder är valda så är det dags och retuchera/redigera varje bild så som jag visade modellen, samt så som jag hade tänkt att bilden skulle bli..

Att redigera/retuchera kan ta allt ifrån 5 - 45 min per bild, beroende helt på hur mycket som ska göras med bilden. Hur jag redigerar & retucherar har jag visat lite innan i bloggen, kommer inte skriva så mycket om det i detta blogginlägg.



Så, nu finns den "råa" RAW bilden i Adobe Lightroom, och nu är det dags och dra och fixa med alla värden och spakar som finns i programmet..

Nu gäller det och hitta den retuch/redigering som du hade tänkt dig, när detta är klart så öppnar man bilden i Photoshop där dom sista sakerna fixas, innan bilden sparas och skickas till modell...

Ja, det är typ såhär det går till när jag iaf gör en bild ifrån idè till färdig bild..

Hoppas nu ni fått lite inblick i hur jag jobbar & tänker..Skulle vara roligt och höra hur du jobbar/tänker som fotograf..

Trevlig lördag!

//Robert Petersson

Kommentarer
Postat av: susanne

Hej, hittade länken till dig på FS. Eftersom jag nu har en liten studio själv till att fota mina nära och kära så är jag jätteglad för alla tips ang studiofotografering som jag kan få. Ffa gällande belysning, inställningar på kameran osv...



Jag undrar det vita paraplyet, är det det som har halva blixtstyrkan?

Om man vill ha en ljusspot bakom personen hur ska man då sätta den så att den inte syns på bilden?



Trevlig helg!

Susanne

2009-06-27 @ 08:14:24
URL: http://ihuvetpaentant.blogspot.com
Postat av: Robban bobban

Hej Susanne!

När jag fotar i studio kör jag med inställningarna:

ISO 200 1/125 ibland 1/160 och f6.3



utgå ifrån det, sen ändra lite när du ser hur bilden blir i kameran!



Nja, bättre och ha ett paraply än att köra på halva blixtstyrkan, då paraplyet sprider ljuset mer..



Lycka till!

2009-06-27 @ 08:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0